Een uitgever, wat doet die eigenlijk?

De eerste vraag die ik over het algemeen krijg wanneer ik zeg dat ik uitgever ben, is of ik dan schrijver ben? Op mijn ontkennend antwoord volgt meteen vraag twee: of ik dan boeken druk? Nee, ook dat niet.

‘Wat doet een uitgever dan eigenlijk wel?’ is dan de onvermijdelijke maar uiteraard nooit uitgesproken derde vraag.

Omdat daar waar het hart van vol is, de mond van overloopt, neem ik jullie de volgende weken met plezier mee in de wondere wereld van mijn vak. Want uitgeven is een vak, ik zou bijna durven zeggen een ambacht. In mijn meest lyrische/panische momenten heb ik het zelfs over een roeping, maar dat laatste vooral wanneer ik mijn bankrekening bekijk. ;-)

Wat er zoal bij komt kijken om een boek te maken? In het kort:

  • Het idee en/of de auteur. Hiermee begint eigenlijk alles.
  • Tekst. In het jargon ook ‘manuscript’ genoemd.
  • Fotografie en/of illustraties. Prentjes dus.
  • Vormgeving. Maakt of kraakt de Tekst.
  • Papier. Samen met Druk en afwerking belangrijk voor het ‘voelgehalte’ van een boek.
  • Druk en afwerking. Samen met Papier bepalend voor hoe een boek ruikt. Ja, ieder zichzelf respecterend mens ruikt aan een boek, het is geen afwijking.
  • Commercialisatie. Geen vies marketingwoord, maar een manier om zoveel mogelijk mensen te laten genieten van een boek.

Waar blijft die uitgever nu?

En wat dan precies mijn rol als uitgever is? Heel simpel… het samenbrengen van alle mensen die zorgen voor een van bovenstaande dingen. De juiste mensen kiezen voor de job. Aangezien ik werk met freelance mensen voor bijna elk aspect van de totstandkoming van een boek, kan ik een aanpak ‘op maat’ creëren voor elk boek en elke auteur. Een goede vormgever voor een kookboek is dat immers niet noodzakelijk ook voor een businessboek.

Wat ik nog doe? Ik heb een boek vaak al in mijn hoofd gevisualiseerd nog voor er één letter op papier staat. Ik bewaak het totstandkomingsproces en het looptraject van een boek. Ik hou budget en planning in de gaten. Ik stuur inhoudelijk en vormelijk bij waar nodig. Ik contacteer pers en zoek naar middelen voor verkoop en promotie van het boek. Ik werk een marketingplan uit. En vooral: ik ben een klankbord voor mijn auteur. Een rots in de branding, of vrouw met de zweep, afhankelijk van het moment. Want elke auteur moet gekoesterd worden, ik schreef er al eerder een blog over.book is proof

Een job als uitgever is bij momenten razend stresserend. Want uitgeven is werken met mensen, en dat tegen een deadline aan. Creativiteit en inspiratie laten zich niet dwingen, en wat bij het begin van een boektraject een haalbare planning leek, loopt quasi altijd uit op lastminute stress. :-)

Het eindresultaat – het boek – is echter zonder uitzondering altijd een pak meer dan de som van de afzonderlijke delen. Het gevoel van een doos ‘vers van de drukker’ te openen, het moment dat je het eerste exemplaar uithaalt en vasthoudt, de kaft streelt en de afwerking bewondert, het papier voelt en ruikt,… met geen woorden te beschrijven. Het went nooit, omdat elk boek een ander parcours kent en andere medewerkers heeft. Zo is elk project binnen een uitgeverij letterlijk uniek.

Dus ja, ik voel me bevoorrecht. Niet alleen leer ik elke dag nieuwe en boeiende mensen kennen, ik maak als uitgever telkens opnieuw deel uit van een uniek creatieproces. Wie zou daar nu niet voor tekenen?

Deze blog is de eerste in een reeks die ik post over de verschillende aspecten van mijn vak. Is er iets wat je je zelf altijd  hebt afgevraagd, of iets wat je zelf nog wil weten over het maken en uitgeven van een boek, of heb je een suggestie voor een onderwerp dat je in bovenstaand lijstje mist? Ik hoor graag jullie vragen, opmerkingen of ideeën. Laat zeker een reactie achter onderaan dit bericht.

2 thoughts on “Een uitgever, wat doet die eigenlijk?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *